Какво представляват технологиите G-Sync и FreeSync

При разглеждане на компютърни дисплеи, можете да срещнете термини като G-Sync на Nvidia и FreeSync на AMD. Те работят съвместно с модерни графични процесори на Nvidia и AMD.

Тези технологии си проправят път към геймърските лаптопи. Вашето решение, ще зависи от това дали да използвате Nvidia или AMD, тъй като не са съвместими.

Променлива честота на опресняване

Тези технологии са предназначени за използване на монитори с променлива честота на опресняване, а не с фиксирана честота. G-Sync е технология на Nvidia, а FreeSync е технология на AMD.

Принципно, компютърния монитор има фиксирана честота на опресняване, най-често срещани са монитори с 60Hz. Дисплея опреснява изображенията си 60 пъти в секунда. Тази технология е добро решение за проблемите като накъсана картина, засичане и висока латентност. Още по-голям проблем е, ако честотата на кадрите варира.

V-Sync е традиционно решение за тези проблеми. V-Sync елиминира разкъсванията и прави изображението по-гладко, но включва закъснения. Вместо да изпраща кадър, който ще доведе до разкъсване на екрана, V-Sync задържа следващия кадър, което води до забавяне.

G-Sync и FreeSync въвеждат променлива честота на опресняване. Ако вашата игра поддържа 40 кадъра в секунда, вашия монитор ще обновява с 40 кадъра в секунда. Ако поддържа 75 кадъра в секунда, вашия монитор ще обновява с 75 кадъра в секунда. Монитора и графичния процесор си кореспондират помежду си и честотата на опресняване непрекъснато варира, за да могат изображенията да си съвпаднат. Това елиминира засичанията и накъсванията, предоставяйки една много по-добра картина, когато играете игри.

Лого на NVidia

G-Sync на Nvidia и FreeSync на AMD

Технологията G-Sync на Nvidia беше първото решение. Това решение е собственост на Nvidia – то изисква графичен процесор на Nvidia, който поддържа G-Sync, както и монитор, който трябва да поддържа G-Sync. Всеки компютърен монитор, който поддържа G-Sync включва патентован хардуерен модул, който си кореспондира с графичния процесор на Nvidia и регулира настройките на монитора в движение.

FreeSync на AMD беше второто решение. Това е решение на AMD, което не е патентовано. Вместо това, то се основава на индустриален стандарт, известен като DisplayPort Adaptive-Sync. Монитори, които поддържат FreeSync не се нуждаят от патентован хардуерен модул и това ги прави по-евтини.

Има малка разлика в подхода тук. Докато хардуерния модул върши работа в G-Sync решението на Nvidia, Radeon драйвера на AMD и всеки друг фърмуер на монитора вършат работа с FreeSync. Nvidia твърди, че решението на AMD може да не е в състояние да поддържа скоростта. Много хора съобщават за проблеми с „отблясъците” на FreeSync мониторите – обекти, които оставят след себе си артефакти, движещи се по екрана. Решението на Nvidia, изгрежда е по-предпочитано, но решението на AMD може да се подобри и е забележимо по-евтино. Това зависи от графичния процесор, с който разполагате – Nvidia или AMD.

tearing

Ако имате графична карта на Nvidia, вие се нуждаете от монитор, който поддържа G-Sync, за да се възползвате от това – Nvidia може да приеме FreeSync стандарта, но няма планове за това.

Ако имате графична карта на AMD, вие се нуждаете от монитор, който поддържа FreeSync – графичните процесори на AMD не могат да използват G-Sync. Графична карта на Nvidia с FreeSync монитор или графична карта на AMD с G-Sync монитор ще работят, но няма да доведат до променлива честота на опресняване.

Някои геймърски лаптопи се предлагат с G-Sync или FreeSync, което означава, че техните дисплеи комуникират с техните вградени графични процесори, използващи адаптивни честоти на опресняване.

Intel планира да приеме DisplayPort Adptive-Sync спецификацията в бъдеще, но графичния хардуер на Intel не поддържа това точно сега. Но ако играете игри на лаптопа си, най-вероятно не използвате графичен процесор на Intel.

Ако имате графичен процесор на Nvidia, който поддържа G-Sync или графичен процесор на AMD, който поддържа FreeSync, просто потърсете монитор, който поддържа G-Sync или FreeSync.