Митове за гейминг мишките

митове за геймърските мишки

Оптичната мишка е по-точна от лазерната. По-високите DPI са по-добри. Безжичните мишки са по-мудни от жичните. Чувствителността на вашата мишка, трябва да се настрои на 6. Ако разбрахте нещо от това, то вие сте чели за геймърските мишки, в опит да разберете какво е важно за тях.

За да ви предоставя пълна и точна информация, се срещнах с Франсоа Мориър, старши инженер в Logitech в продължение на 15 години. В този случай, старши инженер е малко подценяващо, когато става въпрос за проектиране на сензори за мишки.

От интервютата ми с Мориър и Крис Пейт, старши продуктов мениджър на Logitech, се опитах да акцентирам върху някои от най-объркващите елементи на технологиите за геймърски мишки, както и да коригираме погрешни схващания.

Мит 1: Оптичните мишки са по-добри от лазерните.

Вярно е, но е много по-сложно. Като за начало, лазерните мишки всъщност са оптични.

Това е най-често срещаният аргумент за геймърски мишки. Оптичните мишки са по-добри и по-точни от лазерните. Уви, все повече геймърски мишки използват лазерни сензори, което прави оптичните мишки по-редки и по-специални. Но каква е реалността?

Първо, лазерните сензори и оптичните сензори са по-сходни отколкото можете да си представите.

Крис Пейт: „Лазерната мишка всъщност не е с лазерен сензор. Това е оптичен сензор. Той просто използва лазер за осветяване. Но на хората им е по-лесно да ги разделят на оптични срещу лазерни, въпреки че това е инфрачервена или червена LED (за оптични мишки) спрямо VCSEL (vertical-cavity surface-emmiting laser), тя все още е LED, но е лазерна. Всички сензори са преминали няколко хиляди снимки за секунда, като ги сравнява помежду им, определяйки посоката на предаване и разстоянието на база на тези снимки.”

оптичен сензор за мишка

И двете, и оптичната и лазерната мишки използват CMOS сензор, за да снимат повърхността под тях и използват тези снимки, за да определят движението. Това е CMOS сензор, като този във вашия смартфон или цифров фотоапарат, макар че принципа му на работа е много по-различен.

Мориър: „Лазерната светлина е с различна дължина на вълната. Тя е по-проучваща по отношение на структурата на материята, отколкото нормалната LED светлина, която е с по-голяма повърхност на осветяване. Това прави лазерната по-чувствителна към грапавостта на повърхността. LED е разположен на повърхността, така че той е много възпроизводим.

Ако се вгледате в платнените подложки, които са направени от една структура на влакната, лазерът е така точен ….. показва ви характера на структурата. Лазерът наистина ще проучи повърхността, особено при ниска скорост, ще се държи много по-различно. Това е причината, поради която има голяма разлика между ниска и висока скорост.”

Лазерните сензори работят изключително добре на твърди падове, но върху меки подложки с голяма дълбочина на повърхността, те събират твърде много безполезна информация, което води до разминавания в това как те проследяват с различна скорост. Това повечето хора наричат „ускорение”, но Мориър го нарича грешка на резолюцията спрямо скоростта.”

Така, че каква е разликата между оптичните и лазерните сензори? Според Мориър, лазерните сензори имат 5-6%  разлика в проследяването на различни скорости. За най-добрите оптични сензори, този брой е под 1%.

Мит 2: Когато мишката има различно поведение при различни скорости, този проблем се нарича „ускорение”.

Грешно. Думата ускорение е неточна, за да опише проблема. Експертите от Logitech предлагат две алтернативи: „resolution error versus speed” (грешка в резолюцията срещу скоростта) и „speed-realted accuracy variance”.

Ускорението е сложен въпрос. Ето как обикновено е описано в интернет: ако рязко и бързо обходите пада с мишката и след това с бавни движения я върнете в изходна позиция, курсора на мишката, трябва да се върне в точната изходна позиция. Ако това не стане, то мишката проявява някаква форма на ускорение, което означава, че предава вашите физически движения по различен начин при различни скорости. И това не е хубаво, нали? Защото искате съотношение 1:1 между вашите движения и курсора. В противен случай, в една интензивна FPS престрелка, например, можете бързо да отместите мишката си и да не прецените разстоянието, на което ще се отмести курсора. И така, какво причинява този проблем? И защо думата „ускорение” е неправилно използвана?

Пейт: „Ускорението както се подразбира от хората в интернет, особено когато се прилага към определено семейство от лазерни сензори, е всъщност въпрос с точност отнасящ се до скоростта, че мишката е преместена. Това не означава, че мишката има собствена стойност на ускорение в положителна или отрицателна посока. Толкова ли е трудно да отместите курсора на същото разстояние, на което премествате и мишката при различни скорости. Наистина е трудно да се анализира всичко, което казах и е лесно да се каже, че лазера има ускорение.”

Франсоа Мориър, нарича ускорението „грешки в резолюцията срещу скоростта”, но е важно да се отбележи, че в този контекст „резолюция” няма нищо общо с качеството на изображението (не се има предвид 1080р срещу 4К и т.н.).

Мориър: „Резолюцията за мен означава преместването между движението на вашата ръка и разстоянието, което покривате на екрана. Това е просто фактор на връзката между движението върху един инч и колко пиксела съм покрил на екрана. Това е резолюцията.”

Това не е, че курсора на мишката или сензора се ускорява, когато движите мишката с различни скорости. Проблемът е, че има несъответствие между данните на четене при различните скорости. Обяснението защо това се случва е доста сложно и ние ще се поровим доста в техническата част на DPI в следващия мит. Но на по-високо ниво, грешката в резолюцията срещу скоростта се поражда от сензора на мишката, който вдига твърде много шум, т.к. те сканират повърхността. Както може би си спомняте от предния мит, това е по-често срещано при лазерните мишки.

Както Мориър обяснява, когато движите мишката, има само една „правилна” посока за сензора, за да се чете: точната посока, в която се движите. Когато сензорът вдига шум, това добавя „преместване” на движенията в грешната посока – малки движения нагоре или надолу, когато движите мишката настрани, например. Добавянето на тези некоректни премествания е промяна броя на преместванията, които ще имате (на движенията на мишката). Така, че ако се движите в пълната хоризонтала, но системата ви прави нещо подобно, ще загубите част от хоризонталното движение, защото част от хоризонталното движение ще бъде отчетено като вертикално, така че в края на вашата траектория ще бъде по-кратка.

3-nastroiki-na-mishka

Мит 3: По-високите DPI са по-добри.

Грешно. Не само, че някои DPI опции (6000+) са нелепи за размерите и резолюциите на днешните монитори, но много мишки всъщност използват сензори, които не са създадени за тези високи DPI стойности, които отрицателно засягат производителността.

Ако някога сте следили търговията със смартфони и цифрови фотоапарати, вие най-вероятно сте запознати с мегапикселите: при камерите се наблюдава увеличаване при резолюцията, защото това е един маркетингов трик. Но има и много други фактори, които подобряват качеството на снимката, като качество на обектива и действителния размер на пикселите на CMOS сензора. Ето защо камерите на iPhone се подобряват всяка година, като се има предвид, че iPhone 4S е с 8 мегапикселова.

Оказва се, че същите неща важат и за CMOS транзисторите, използвани при мишките. 30 мегапикселовия DSLR сензор може да е фантастичен, нали? Проблемът с високите DPI опции при мишките е начина сензорите да постигат тези числа.

Мориър: „В оптичното наблюдение резолюцията е напълно различна от вашата камера. Вашата камера е с резолюция брой на пикселите. Оптичният сензор не е това. Ако вашият пиксел е с големина 30 микрона, тогава колко по 30 микрона можете да поставите в един инч? Това е резолюцията. За този пример, това е около 840 DPI.”

Ако CMOS сензора използва пиксели с големина 30 микрона, резолюцията работи до около 840 DPI или CPI, броя на преброяванията мишката прави с един инч на движение. Но тук нещата стават по-сложни: мишка с 8400 DPI, не е необходимо да има пиксели , които са 10 пъти по-малки, както бихте очаквали. Защо? Защото увеличенията на DPI сензора често идват от разделянето на тези пиксели на по-малки и по-малки нараствания. Понякога високите DPI не са за предпочитане.

Мориър: „Физическата резолюция е един пиксел, но сензорната система е в състояние да види по-малко от един пиксел, правейки обработка на изображението. Ако системата е доста силна, в състояние е да дискриминира, осем пъти по-малко от един пиксел. Така, че можете да нарежете пиксела на осем части……. Тези малки парчета, осем пъти по-малки от 30 микрона, можете да поставите на повърхността и колко от тях можете да поставите в един инч? Аз мога да поставя много, но оригиналната резолюция няма да се промени. Оригиналната резолюция все още ще е естествения физически пиксел.”

„Но преработената резолюция или тази, която е създадена от алгоритъма за сензор, е тази много тънка част. И тогава можете да си представите, колко можете да поставите от тях. Но вие не печелите нищо, по отношение на точност. Просто ще е по-бърза от гледна точкана премествания на малки разстояния. Но пикселът не е много голям, 30 микрона, ако разделите това на осем , говорим за нещо, което е много малко. И този малък елемент е чувствителен …… много по-чувствителен отколкото голяма 30 микронова система.”

сигнал-шум при мишките

Много геймърски мишки особено лазерните, всъщност имат сензори, които са се използвали години наред. Обновяването от 2013г. до 2015г., може да използва същия сензор, но предлага по-високи DPI, чрез подразделяне на резолюцията. „Когато започнете да подразделяте пикселите, вие достигате ниско ниво на шум и в крайна сметка как да стигнем до точката, където са по-старите поколения сензори, плътността на изображенията, които обработвате е подозрителна.”, каза Крис Пейт.

Разбира се, това не означава, че ако мишката използва по-стар DPI подсилен сензор ще се справя лошо.

геймърски мишки

Мит 4: Жичните мишки са по-бързи от безжичните.

Днес, няма да можете да откриете разликата между добрата безжична мишка и жична мишка.

При тестване на безжична гейминг мишка, имам добри и лоши преживявания. Много безжични гейминг мишки предлагат избирателна максимална скорост 500Hz, в сравнение с избирателните жични предлагащи 1000Hz. Това са разликите от данните изпращани от мишката към компютъра на всеки 2 милисекунди. Ако сте изключително чувствителни към поведението на мишката, ще усетите разликата.

Франсора Мориър е категоричен, че може да се направи великолепна безжична гейминг мишка, но проектът трябва да се основава около безжичната от самото начало.

Мориър: „Това започва от сензора. Вярно е, че сензорът е най-взискателният  елемент в продукта.”

Ако използвате безжична гейминг мишка, Мориър препоръчва безжичния приемник да е близо до мишката на бюрото. Безжичните сигнали от телефони, рутери и други устройства са най-вероятните причинители за смущения и лоша работа на безжичната мишка. Ограничаването на тези смущения, ще ви предостави безпроблемна работа с безжичната мишка, неразличима от жичната.

настройки на мишка

Мит 5: Вашите Windows настройки за чувствителността на мишката, трябва да бъдат настроени на 6 или 11.

Грешно, когато става въпрос за игри, защото почти няма съвременни игри използващи Windows настройките на мишката.

6 / 11  в Windows ще ви предостави резултат 1:1 между данните от мишката и как курсора ще се премести в операционната система. Но за игри? Тази настройка вероятно изобщо  няма да имат значение. Повечето игри използват пряк или суров вход, за контрол на мишката, което означава, че заобикалят Windows настройките на чувствителността.

геймърска мишка logitech mx518

Мит 6: MX518 е все още най-добрата гейминг мишка.

Грешно.

Който твърди, че все още MX518 е най-добрата мишка е пропуснал значителни подобрения при гейминг мишките: по-високи стойности на DPI (в някои случаи това може да е лошо, както обяснихме по-горе, но има мишки предлагащи много по-високи DPI, без да жертват производителността), по-високи избирателни скорости и години на изследвания в ергономичността и материала за производство.

лепенка на мишка

Мит 7: Поставянето на лента върху част от сензора е добър начин да се намали отскачането.

Грешно. Това не е добра идея, т.к. тази интервенция засяга производителността на сензора. Отскачането на разстояние е точката, в която мишката спира да чете повърхността под нея.

Мориър: „ Лентата маскира част от светлината идваща от LED. По този начин се понижава максималната скорост.

Днес, няколко производителя на мишки предлагат възможност за калибриране, която приспособява мишката към повърхността, а след това предлагат регулиране на отскачането  на разстояния. Тази функция (вместо лепене на лента) запазва високата скорост.

Реклами